Saturday, 14 July 2012

HURAIAN : PINDAAN AKTA KERJA 1955





HURAIAN : PINDAAN AKTA KERJA 1955 (PINDAAN 2012)



Rang Undang-Undang ini bertujuan untuk meminda Akta Kerja 1955 (“Akta 265”). Tujuan utama Rang Undang-Undang ini adalah untuk menghendaki pembayaran gaji pekerja termasuk pembantu rumah dibuat dengan memasukkannya ke dalam akaun bank, untuk mengadakan peruntukan mengenai pendaftaran maklumat yang berhubungan dengan pembekalan pekerja oleh kontraktor tenaga kerja, untuk menghendaki maklumat berkenaan dengan penamatan perkhidmatan pembantu rumah asing dan pekerja asing untuk dikemukakan dan untuk memperuntukkan bagi siasatan mengenai aduan gangguan seksual.

Fasal 1

Mengandungi tajuk ringkas dan kuasa Menteri untuk menetapkan tarikh permulaan kuat kuasa Akta yang dicadangkan.  

Fasal 2

Bertujuan untuk meminda seksyen 2 Akta 265 untuk memasukkan takrif baru dan untuk meminda takrif tertentu yang digunakan dalam Akta 265. Takrif “waktu bersalin” dipinda untuk membolehkan pekerja wanita yang hamil untuk menikmati perlindungan bersalin di bawah Akta 265 seawal dua puluh dua minggu kehamilan sekiranya berlaku kemungkinan seperti kelahiran pramatang atau keguguran.
Antara takrif baru yang dimasukkan ialah takrif ”kontraktor tenaga kerja” sebagai orang yang bertanggungjawab bagi pembekalan pekerja Dan takrif ”gangguan seksual” bagi maksud siasatan aduan gangguan seksual di bawah Bahagian baru XVa Akta 265.

Fasal 3

Bertujuan untuk meminda seksyen 4 Akta 265 untuk memasukkan  keputusan atau perintah yang dibuat di bawah seksyen 69b, 69c dan subseksyen 81d(4) sebagai keputusan atau perintah yang tidak boleh dirayukan kepada Ketua Pengarah oleh mana-mana orang yang terjejas oleh keputusan atau perintah itu.

Fasal 4

Bertujuan untuk meminda seksyen 19 Akta 265 untuk memberi majikan tempoh yang munasabah bagi membayar gaji pekerjanya yang bekerja pada hari rehat, cuti am yang diwartakan dan bagi kerja lebih masa, tidak lewat daripada hari terakhir tempoh gaji yang berikutnya.

Fasal 5

Bertujuan untuk meminda seksyen 22 Akta 265 untuk meluaskan pemakaian seksyen ini untuk membenarkan pembayaran pendahuluan dibuat kepada pekerja bagi pelbagai maksud seperti pembayaran perbelanjaan harian dan perbelanjaan lain yang perlu bagi membiayai keperluan pekerja dan anggota keluarga terdekatnya.

Fasal 7

Bertujuan untuk meminda seksyen 25 Akta 265 untuk mewajibkan majikan untuk membuat pembayaran gaji kepada pekerjanya termasuk pembantu rumah ke dalam akaun pekerja itu di bank, syarikat kewangan, institusi kewangan atau institusi lain yang dilesenkan atau ditubuhkan di bawah Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 [Akta 372] atau mana-mana undang-undang bertulis yang lain.

Fasal 8

Bertujuan untuk meminda seksyen 25a Akta 265 untuk mengadakan pengecualian bagi seksyen 25 yang membolehkan pembayaran gaji pekerja dibuat dalam bentuk wang diperakukan sah atau cek dengan syarat terdapat persetujuan bertulis daripada pekerja bagi pembayaran dibuat dengan cara sedemikian dan dalam hal pembantu rumah, majikan hendaklah memperoleh kebenaran Ketua Pengarah.

Fasal 9

Fasal 10

Fasal 11

Bertujuan untuk memasukkan seksyen baru 33a ke dalam Akta 265 untuk mengenakan kewajipan ke atas kontraktor tenaga kerja yang berniat untuk membekalkan pekerja atau mengaku janji untuk membekalkan pekerja, untuk mendaftar dengan Ketua Pengarah dalam borang yang ditetapkan dalam tempoh empat belas hari sebelum membekalkan pekerja itu. Pindaan ini juga menghendaki kontraktor tenaga kerja untuk menyimpan atau menyenggara maklumat mengenai pekerja yang dibekalkannya dalam suatu daftar dan daftar itu hendaklah disediakan bagi tujuan pemeriksaan. Pelanggaran kehendak-kehendak ini menjadi kesalahan di bawah Akta 265. Tujuan seksyen baru ini dimasukkan adalah untuk memantau pembekalan pekerja oleh kontraktor tenaga kerja.

Fasal 12

Bertujuan untuk meminda seksyen 37 untuk menjelaskan peruntukan yang berhubungan dengan kelayakan cuti bersalin dan elaun bersalin seseorang pekerja wanita. Dengan pindaan ini, majikan yang menamatkan perkhidmatan pekerja wanita semasa tempoh pekerja wanita itu layak untuk mendapat cuti bersalin dengan syarat penamatan itu tidak disebabkan oleh penutupan perniagaan majikan itu, hendaklah dihukum.

Fasal 13

Bertujuan untuk meminda seksyen 40 Akta 465 berbangkit daripada cadangan pindaan kepada seksyen 37 yang berhubungan dengan penamatan perkhidmatan pekerja wanita semasa tempoh pekerja wanita itu layak untuk mendapat cuti bersalin.

Fasal 14

Fasal 15

Bertujuan untuk memasukkan seksyen baru 44a ke dalam Akta 265 untuk meluaskan pemakaian Bahagian IX bagi setiap pekerja wanita tidak mengira gajinya. Dengan pindaan ini, setiap pekerja wanita yang diambil kerja di bawah kontrak perkhidmatan layak mendapat cuti bersalin dan elaun bersalin yang diperuntukkan di bawah Akta 265 tidak mengira gajinya.

Fasal 16

Bertujuan untuk memasukkan seksyen baru 57a dan 57b ke dalam Akta 265 untuk mengenakan kewajipan ke atas majikan untuk memaklumkan Ketua Pengarah mengenai pengambilan kerja dan penamatan perkhidmatan pembantu rumah asing mereka. Maklumat yang diperoleh Ketua Pengarah akan membantu Kerajaan untuk memantau pengambilan kerja pembantu rumah asing. Kegagalan untuk memaklumkan Ketua Pengarah seperti yang dikehendaki oleh seksyen ini adalah kesalahan di bawah Akta 265.

Fasal 17 

Fasal 18

Bertujuan untuk meminda perenggan 60(3)(b) Akta 265 untuk mengadakan peruntukan mengenai pembayaran gaji kepada pekerja yang dibayar gaji mingguan kerana bekerja pada hari rehat.

Fasal 19

Bertujuan untuk meminda seksyen 60d Akta 265 untuk memasukkan  Hari Malaysia yang jatuh pada 16 September setiap tahun sebagai suatu hari kelepasan am diwartakan yang mandatori yang baginya seseorang pekerja layak diberi hari kelepasan berbayar pada kadar gajinya yang biasa. Dengan pindaan ini juga, jika hari kelepasan am yang disebut dalam perenggan 60d(1)(a) dan (b) jatuh pada hari kelepasan am lain yang telah diberikan oleh majikan atau hari kelepasan am yang telah diisytiharkan oleh Kerajaan di bawah perenggan 60d(1)(a) dan (b), hari bekerja berikutnya yang terdekat dengan hari kelepasan am yang telah diberikan oleh majikan atau hari kelepasan am yang telah diisytiharkan oleh Kerajaan di bawah perenggan 60d(1)(a) dan (b) hendaklah menjadi hari kelepasan am berbayar.

Fasal 20

Bertujuan untuk meminda seksyen 60i Akta 265 untuk meluaskan pengiraan kadar gaji yang biasa bagi pekerja yang diambil kerja dengan kadar gaji mengikut jam.
 

Fasal 21

Bertujuan untuk meminda seksyen 60k Akta 265 dengan memasukkan subseksyen (3) yang baru untuk mengenakan kewajipan ke atas majikan untuk memaklumkan Ketua Pengarah mengenai penamatan perkhidmatan pekerja asingnya. Maklumat yang diperoleh majikan di bawah seksyen ini akan membantu Kerajaan dalam memantau pengambilan kerja pekerja asing. Kegagalan untuk memaklumkan Ketua Pengarah seperti yang dikehendaki oleh seksyen ini adalah suatu kesalahan di bawah Akta 265.
 

Fasal 22

Bertujuan untuk meminda seksyen 69 Akta 265 berbangkit daripada pindaan yang dicadangkan kepada takrif “kontraktor” dan “sub-kontraktor tenaga kerja”.

Fasal 23

Bertujuan untuk meminda subseksyen 69b(1) untuk menaikkan had gaji pekerja daripada satu ribu lima ratus ringgit sebulan kepada dua ribu ringgit sebulan bagi maksud penyiasatan aduan oleh Ketua Pengarah.
 

Fasal 27

Bertujuan untuk memasukkan Bahagian baru XVa ke dalam Akta 265 yang memperkatakan aduan gangguan seksual.

Seksyen 81a menjelaskan maksud istilah “aduan gangguanseksual”.

Seksyen 81b mengenakan kewajipan ke atas majikan untuk menyiasat aduan gangguan seksual mengikut cara yang ditetapkan oleh Menteri.

Seksyen 81c memperkatakan dapatan siasatan aduan gangguan seksual oleh majikan.

Seksyen 81d memperkatakan aduan gangguan seksual yang dibuat secara terus kepada Ketua Pengarah dan keputusan beliau terhadap siasatan aduan itu. Menurut seksyen ini, jika aduan gangguan seksual dibuat terhadap majikan yang merupakan pemilik tunggal, Ketua Pengarah hendaklah menyiasat sendiri aduan itu mengikut cara yang ditetapkan oleh Menteri dan keputusan yang dibuat oleh Ketua Pengarah di bawah seksyen ini hendaklah dimaklumkan kepada pengadu secepat yang dapat dilaksanakan.

 Seksyen 81e mengadakan peruntukan mengenai kesan keputusan yang dibuat oleh Ketua Pengarah jika Ketua Pengarah memutuskan bahawa gangguan seksual telah dibuktikan.

Seksyen 81f memperkatakan kesalahan di bawah Bahagian ini.  

Seksyen 81g memperuntukkan bahawa Bahagian ini hendaklah terpakai kepada semua pekerja tidak mengira gaji mereka.

Fasal 28

Bertujuan untuk meminda seksyen 82 Akta 265 supaya selaras dengan peruntukan di bawah Kanun Tatacara Jenayah berhubung dengan penyampaian saman.
 

Fasal 29

Bertujuan untuk meminda seksyen 86 Akta 265 berbangkit daripada pindaan yang dicadangkan kepada seksyen 4.
 

Fasal 30

Bertujuan untuk memasukkan seksyen baru 90a ke dalam Akta 265 untuk membuat peruntukan mengenai perlindungan pegawai yang dilantik di bawah Akta 265 daripada apa-apa tindakan undang-undang berkenaan dengan apa-apa tindakan yang dilakukan dengan suci hati semasa menjalankan tugas mereka. 

Fasal 31

Bertujuan untuk meminda seksyen 101a Akta 265 untuk memberi pegawai selain Ketua Pengarah dan Timbalan Ketua Pengarah kuasa untuk mengkompaun apa-apa kesalahan yang dilakukan di bawah Akta 265 dengan syarat pegawai itu diberi kuasa secara bertulis oleh Ketua Pengarah untuk berbuat demikian.
 

Fasal 32

Bertujuan untuk memasukkan seksyen baru 101b ke dalam Akta 265 untuk menjadikan pengarah, pengurus, rakan kongsi dan pemegang jawatan kesatuan sekerja bertanggungan secara bersesama atau berasingan bagi apa-apa kesalahan yang dilakukan oleh establismen mereka.
 

Fasal 33

Bertujuan untuk meminda seksyen 102 Akta 265 untuk memberi Menteri kuasa untuk membuat peraturan-peraturan mengenai perkara yang berhubungan dengan fi, pengambilan kerja pekerja asing khususnya di bawah seksyen 60k, perkara berhubungan dengan penyiasatan aduan gangguan seksual dan terma-terma dan syarat-syarat perkhidmatan pembantu rumah.



Pindaan lain yang tidak diperkatakan dengan khusus dalam Huraian ini merupakan pindaan yang kecil atau berbangkit.



IMPLIKASI KEWANGAN

Rang Undang-undang ini tidak akan melibatkan Kerajaan dalam perbelanjaan wang tambahan.

No comments: